sobota, 11 kwietnia 2015

Plan porodu

Postanowiliśmy z mężem, że do szpitala zabieżemy swój własny plan porodu. Oczywiście w czasie przyjęcia do szpitala można wypełnić gotowca, ale w takim nie uda się zawrzeć wszystkiego co by się chciało.
Mam nadzieję, że skoro plan jest oficjalnie częścią dokumentacji szpitalnej, to ktoś to naprawdę przeczyta i przynajmniej postara się wypełnić. Wiadomo, że nie wszystko uda się zaplanować i życie życiem ale na pewno lepiej mnieć taki plan niż nie mieć. A przy okazji tworzenie takiego dokumentu pozwala sobie uporządkować kilka spraw.
Gdyby ktoś potrzebował ściągi to proszę.Poniżej nasz plan [ pewnie jeszcze coś do niego dorzucę;)]

Szanowni Państwo,

Napisałam ten Pan Porodu, by przekazać Państwu moje oczekiwania związane z porodem. Będę wdzięczna, jeśli sprawując opiekę nade mną i moim dzieckiem weźmiecie ten plan pod uwagę. Rozumiem, że podczas porodu może okazać się, że niektórych punktów z mojego Panu Porodu nie można zrealizować. W takiej sytuacji chciałabym prosić o pełną informację i mieć możliwość analizy sytuacji i podejmowania decyzji.

Podstawowe dane

  • Imię i nazwisko: 
  • Termin porodu: 10.05.2015 
  • Lekarz/położna prowadzący/a ciążę: Dr. Gródecka - Szwajkiewicz 
  • Osoba towarzysząca przy porodzie: 

Oczekiwania wobec miejsca/warunków porodu

  • Chciałabym rodzić w sali pojedynczej.
  • Zależy mi, by w sali był prysznic lub wanna.
  • Chciałabym, by w sali była toaleta.
  • Chciałabym mieć możliwość posłuchania swojej muzyki.
  • Chciałabym, aby w sali porodowej było przyciemnione światło, panowała cisza.
  • Chciałabym rodzić w swoim ubraniu.

Osoba towarzysząca/osoby obecne podczas porodu

  • Chcę rodzić z bliską osobą - mężem
  • Chciałabym, aby osoba towarzysząca była ze mną przy wszystkich zabiegach.
  • Zależy mi, aby mężowi udzielano informacji o postępie porodu.
  • Nie wyrażam zgody na obecność studentów/tek położnictwa i medycyny.
  • Zależy mi na tym, aby podczas porodu obecne były tylko niezbędne osoby z personelu medycznego.
  • Chciałabym, jeśli to możliwe, aby w trakcie porodu towarzyszyła mi ta sama położna.

Przygotowanie do porodu

  • Proszę, aby przy przyjęciu do porodu wykonano mi lewatywę.
  • Wyrażam zgodę na założenie wenflonu przy przyjęciu do szpitala.

Poród

  • Zależy mi na pełnej i bieżącej informacji o postępie porodu.
  • Zależy mi by mój poród był naturalny.
  • Proszę pytać mnie o zgodę na wszystkie badania i zabiegi podczas porodu.
  • Zależy mi, by ograniczyć liczbę badań dopochwowych i aby w miarę możliwości odbywały się one w dogodnej dla mnie pozycji.
  • Proszę pozwolić mi na swobodne wydawanie dźwięków i/lub krzyku podczas porodu.
  • Chciałabym móc złagodzić głód w trakcie porodu.
  • Chciałabym pić w trakcie porodu.
  • Podanie oksytocyny, przebicie pęcherza tylko w razie konieczności. KTG ciągłe tylko w razie konieczności. Nie wyrażam zgody na wyciskanie dziecka z brzucha, chyba że zajdzie ku temu absolutna konieczność a wszystkie powody będą mi oraz mężowi podane.

Pierwszy okres porodu

  • Chciałabym mieć swobodę poruszanie się w pierwszym okresie porodu.
  • Chciałabym mieć możliwość korzystania z wanny/prysznica.
  • Chciałabym mieć możliwość korzystania ze sprzętów takich, jak drabinka, materac, worek sako.
  • Jeżeli zaistnieje konieczność podania mi kroplówki lub monitorowania stanu dziecka, chciałabym zachować możliwość poruszania się i przyjmowania dowolnej pozycji.

Drugi okres porodu

  • Chciałabym mieć możliwość wyboru pozycji w drugim okresie porodu.
  • W drugim okresie porodu chciałabym przeć zgodnie z tym, jak podpowiada mi instynkt, przeć spontanicznie.
  • Proszę o instruowanie mnie w trakcie parcia.
  • Chciałabym mieć możliwość urodzenia dziecka na podłodze, na materacu lub skorzystać ze stołka porodowego.
  • W momencie wyłaniania się główki dziecka, chciałabym jej dotknąć.
  • Chciałabym prosić o przygaszenie świateł i wyciszenie w chwili, gdy dziecko będzie wychodzić na świat.
  • Zależy mi, aby w trakcie rodzenia się dziecka obecny był tylko niezbędny personel.

Łagodzenie bólu porodowego

  • Proszę nie proponować mi farmakologicznych środków przeciwbólowych, zanim sama o to nie poproszę.
  • Jeśli poproszę o środki przeciwbólowe, proszę poinformować mnie o etapie porodu, na jakim jestem.
  • Nie chcę znieczulenia zewnątrzoponowego.
  • Chciałabym móc korzystać z niefarmakologicznych metod łagodzenia bólu, takich jak masaż przez osobę towarzyszącą, prysznic, imersja wodna.
  • Nie wyrażam zgody na podanie dolarganu oraz innych środków zmieniających świadomość.
  • Jeśli poproszę o ulżenie mi w bólu, prosiłabym o zaproponowanie mi w pierwszej kolejności naturalnych metod łagodzenia bólu porodowego.

Nacięcie/ochrona krocza

  • Wolałabym mieć nacięcie krocza.
  • Chciałabym, aby położna starała się ochronić moje krocze i poinstruowała mnie w czasie parcia.
  • Proszę o miejscowe znieczulenie przy zszywaniu krocza.

Wywołanie/stymulacja porodu

  • Jeśli nie będzie wyraźnych względów medycznych chciałabym uniknąć wywoływania porodu (w tym przebijania pęcherza płodowego).
  • Zanim zostanie podana mi oksytocyna lub zostanie przebity pęcherz płodowy, chciałabym spróbować naturalnych sposobów stymulowania porodu, takich jak ruch czy masaż brodawek sutkowych.
  • Jeśli wywołanie porodu będzie konieczne, chciałabym, aby najpierw został użyty żel z prostaglandyną, zanim zostanie podana oksytocyna.

Cesarskie cięcie

  • Chciałabym uniknąć cesarskiego cięcia, ale jeśli będzie ono konieczne, chciałabym zostać o wszystkim dokładnie poinformowana.
  • Chciałabym, by osoba towarzysząca mogła być obecna podczas operacji.
  • Zależy mi, by mieć możliwość jak najszybszego pierwszego kontaktu z dzieckiem, jeśli stan zdrowia dziecka będzie na to pozwalał.
  • Jeśli będzie to możliwe, chciałabym aby dziecko zostało oddane na ręce osoby towarzyszącej od razu po porodzie i mogło być z nią w kontakcie „skóra do skóry”
  • Jeśli będzie to możliwe, chciałabym nakarmić dziecko jak najszybciej po porodzie.

Po porodzie

  • Zależy mi, by towarzysząca mi osoba mogła przeciąć pępowinę.
  • Zależy mi, by pępowina została przecięta dopiero wtedy, gdy przestanie tętnić.
  • Chciałabym, aby moje dziecko było u mnie na brzuchu w kontakcie „skóra do skóry” tak długo, jak będziemy tego potrzebowali.
  • Chciałabym nakarmić moje dziecko piersią jeszcze na sali porodowej.
  • Chciałabym, aby moje dziecko zostało owinięte w pieluszki, które przyniosłam z domu.
  • Chciałabym, aby moje dziecko zostało ubrane w rzeczy, które przyniosłam z domu.
  • Zależy mi na tym, aby dziecko po porodzie zostało tylko osuszone i okryte pieluszkami.
  • Nie wyrażam zgody na robienie zdjęcia mojemu dziecka podczas ważenia, zwłaszcza z użyciem lampy błyskowej.
  • Proszę zważyć i zmierzyć moje dziecko po zakończeniu pierwszego kontaktu skóra do skóry.
  • Chciałabym trzymać dziecko na rękach podczas rodzenia się łożyska i w trakcie ewentualnych innych zabiegów.
  • Proszę o przeprowadzenie pełnego badania lekarskiego w późniejszym czasie, po zakończeniu pierwszego kontaktu, jeśli nie będzie przeciwwskazań medycznych.

Trzeci okres porodu

  • Zanim zostaną podane mi środki naskurczowe, chciałabym spróbować urodzić łożysko samodzielnie.
  • Chciałabym mieć możliwość przystawienia dziecka do piersi zanim urodzę łożysko.

Na oddziale położniczym

  • Chciałabym, aby dziecko było cały czas ze mną w pokoju.
  • Chciałabym zostać dokładnie poinstruowana, jak mam przewijać i kąpać dziecko.
  • Chciałabym, aby kąpiel dziecka i inne czynności pielęgnacyjne oraz ew. badania i zabiegi odbywały się w obecności mojej lub ojca dziecka.
  • Proszę o nie kąpanie dziecka od razu po porodzie.

Szczepienia

  • Informacje odnośnie szczepień znajdują się w załączniku do planu porodu.

Ważne informacje dodatkowe

  • Nie wyrażamy zgody na przeprowadzenie zabiegu Credego.


3 komentarze:

  1. Trzymam kciuki, żeby poszło zgodnie z planem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też miałam plan porodu, który w ferworze tego co się działo kompletnie mi się nie przydał.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zobaczymy jak będzie ale zawsze lepiej mieć niż nie ;)

    OdpowiedzUsuń